Karin Smirnoff: Lähdin veljen luo

Lähdin veljen luo on Karin Smirnoffin esikoisteos.  Kirja on ensimmäinen osa trilogiasta, jonka kaksi muuta osaa ovat Viedään äiti pohjoiseen ja Sitten menin kotiin.

Jana Kippo palasi kotikylälleen ja eksyi lumipyryssä kävellessään kohti vanhaa kotitilaansa, jossa kaksoisveljensä Bror asui ja ryyppäsi itseään hengiltä. 
Myrskyssä hän tapasi lähellä asuvan Johnin ja joka vei hänet kotiinsa lämpimään yöksi. 

Sen jälkeen Janan elämässä oli John, Maria, veli, Maria, John - ja muistot lapsuudesta ja nuoruudesta. Taatto ja äiti joka brodeeraamalla raamatunlauseita otti vastaan kaiken ja sulki silmänsä kaikelta.

Karin Smirnoffin tapa kirjoittaa on aivan erilainen, kuin mihin olen tottunut. Hän ei käytä välimerkkejä, vain pistettä virkkeen päättymiseksi, ei muuta. Lauseet ovat lyhyitä, mutta silti välimerkkien puutteen vuoksi ainakin minun oli monesti palattava pätkä taaksepäin ja luettava uudelleen - niin mitä sanottiinkaan.

Aihe on toisaalta raskas, pahoja asioita on tapahtunut ja surullisia asioita tapahtuu, mutta silti kirjassa on myös huumoria eikä ainakaan minua ahdistanut. 

Kun kirjan oli ottanut käteensä ja päässyt alkuun, yli välimerkkien puuttumisesta, tottunut kirjoitustyyliin, odotin iltaisin hetkeä jolloin siirryn peiton alle lukemaan "oikeata, painettua kirjaa, jonka sivut rapisee kun sivua kääntää" 😊

Suosittelen, ehdottomasti. 
Erilainen kirja, kuin mitä tavallisesti luen.





6 kommenttia:

  1. Luin tämän sen ilmestyttyä ja pidin kovasti. Valitettavasti jatko-osat on vielä lukematta, mutta aikomus on hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkäsin kanssa ja kunhan oon selättänyt tuon Alastalon salissa niin otan jatko-osat käsittelyyn.
      Mä yritän tässä 2,5 kk:ssa saada luettua Lastu-kirjastojen Lukudiplomien kirjat, kun huomasin koko Lukudiplomin vasta äsken - onneks tuo oli jo iltalukemisena ja Alastalo kuuntelussa :D

      Poista
    2. Minä osallistun taas Helmet-kirjastojen lukuhaasteeseen, tosin jotkut kohdat ovat todella hankalia eli vaikka olen lukenut jo yli 80 kirjaa tänä vuonna , on osa edelleen auki haasteessa. Tosin en ole koskaan 'täsmä'lukenut koko haastetta, joskus loppupuolella jos on ollut tiukkaa ajan kanssa.

      Poista
    3. Mä olen varmaan joskus etsinyt luettavaa Helmet-kirjastojen lukuhaasteen puolelta. Lastu-kirjastojen Lukudiplomissa taisi olla 12 aihetta, jokaiseen oli ehdotettu 10 kirjaa joista valita ja 10 kirjaa pitäisi lukea, että saisi diplomin. No, ilman diplomiakin selviän varmasti, mutta ehkä ensi vuonna otan tosissani 😜

      Poista
  2. Tämä kirja/nämä kirjat ovat olleet ehkä-listalla. Voi olla, että sinun rohkaisemana uskallan näihin tarttua. Tuo välimerkittömyys hieman arveluttaa, mutta ehkä sen kestäisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä - välimerkittömyys alussa on vähän hämmentävää, mutta kun sitkeästi vaan ohittaa sen "ärsyttävyyden", niin siihen tottuu. Nimim. entinen kielipoliisi

      Poista

Kiva kun tulit käymään! Jätä joku merkki itsestäsi, mielellään jotain mukavaa :) En ole mikään kirja-arvostelija, kerron vain tykkäsinkö minä kirjasta vai en ja jos tunnen sinut, saatan osata sanoa, tykkäisitkö sinä :)